مقالات

تفاوت آمپلی فایر اهمی و ولتی

تفاوت-اکو-آمپلی-فایر-اهمی-با-ولتی

به منظور درک بهتر تفاوت آمپلی فایر اهمی و ولتی، بهتر است ابتدا با آمپلی فایر، آمپلی فایر اهمی، آمپلی فایر ولتی و ویژگی های هر یک از آن ها به عنوان پیش نیازهای مهم این بحث آشنا شده و پس از آن به بررسی تفاوت آمپلی فایر اهمی و ولتی بپردازیم.

آشنایی با آمپلی فایر، آمپلی فایر اهمی و آمپلی فایر ولتی

به بیان ساده می توان گفت آمپلی فایر دستگاهی است که موجب افزایش کیفیت صدای خروجی دستگاه شما می شود. آیا تا به حال در مکان های عمومی به بلندگوهایی که کیفیت صدای آن ها بسیار کم و ناچیز است و یا به طور مداوم قطع و وصل می شود، برخورد کرده اید؟ قطع و وصل شدن های ناگهانی و کیفیت صدای پایین از جمله مهم ترین مشکلاتی است که بلندگوهای زیادی با آن رو به رو هستند.

آمپلی فایر با همراهی اکو آمپلی فایر به سادگی به این مشکلات آزار دهنده پایان می دهد. بهترین برندهای اکو آمپلی فایر بسیار متعدد و متنوع هستند.آمپلی فایر پیش از آن که صدا به بلندگو ارسال گردد، به تقویت آن می پردازد. سپس صدای تقویت شده را به بلندگو ارسال می نماید تا بدین ترتیب من و شما شنونده صدایی باشیم که بسیار رسا بوده و فاقد هر گونه نویز و قطع و وصل های ناگهانی می باشد.

خواندن  معرفی انواع میکروفون یقه ای بلوتوثی

استفاده از آمپلی فایرها در سیستم های قدرتمند خودرو نیز رواج دارد. به کارگیری آمپلی فایر در کنار این سیستم ها از افت کیفیت صدا جلوگیری نموده و مانع از بروز نویز می شود.

آمپلی فایرها اغلب در مراکز عمومی گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله مهم ترین این مکان ها می توان به بانک ها، فرودگاه ها، ایستگاه های مترو، فروشگاه های بزرگ، سالن های کنفرانس و سالن های آمفی تئاتر اشاره نمود.

آمپلی-فایر-ماشین

آمپلی فایر اهمی

آمپلی فایرهای اهمی دسته ای از آمپلی فایرها هستند که غالبا در مکان هایی مانند سالن های آمفی تئاتر و کنفرانس که نیازمند کیفیت صدای مطلوب تر یا به اصطلاح صدای گرم هستند، به کار گرفته می شوند.

اکو-آمپلی-فایر-اهمی-پارسا-صوت

اکو آمپلی فایر اهمی

آمپلی فایر ولتی

آمپلی فایرهای ولتی نوع دیگری از آمپلی فایرها هستند که برای استفاده در سیستم های پیجینگ مناسب می باشند. به کارگیری این دسته از آمپلی فایرها در مکان هایی با ابعاد بالا که تعداد بلندگوهای استفاده شده زیاد است، متداول می باشد.

اکو-آمپلی-فایر-ولتی-پارسا-صوت

اکو آمپلی فایر ولتی

بررسی تفاوت آمپلی فایر اهمی و ولتی

پس از آشنایی با مفهوم و کاربردهای اکو آمپلی فایر، آمپلی فایر اهمی و آمپلی فایر ولتاژی، زمان آن فرا رسیده است که به بررسی تفاوت آمپلی فایر اهمی و ولتی بپردازیم.

1- نحوه نصب؛ نخستین تفاوت آمپلی فایر اهمی و ولتی

یکی از مهم ترین نمونه های تفاوت آمپلی فایر اهمی و ولتی نحوه نصب آن ها است. از جمله اولین ایده های برقراری اتصال میان بلندگوها و دستگاه آمپلی فایر که از آن تحت عنوان تغذیه کننده نیز یاد می شود، می توان به نصب اهمی بلندگوها اشاره کرد. در آمپلی فایرهای اهمی از هر کدام از بلندگوها یک جفت سیم جداگانه به آمپلی فایر متصل شده و بدین ترتیب بلندگوها بدون مانع ترانس مچینگ آمپلی فایر را مورد استفاده قرار داده و به تقویت صدا می پردازند.

خواندن  ترانس مچینگ چیست؟ وظایف و موارد استفاده از آن چیست؟

لازم به ذکر است که نصب سیستم های صوتی به صورت اهمی زمینه افزایش چشمگیر کیفیت و ارتقاء قدرت صدا را فراهم می سازد. از این مورد هم به عنوان یک مزیت و هم به عنوان یک ایراد یاد می کنند. مزیت این روش کیفیت و حجم بالای صدا و ایراد آن نا محدود بودن ورودی بلندگو از جانب آمپلی فایر است.

به بیان ساده تر می توان گفت در صورتی که آمپلی فایر از مجموع بلندگوها قوی تر باشد، در زمان افزایش ولوم و بار الکتریکی مشکلات متعدد و متنوعی همچون سوختگی سیم پیچ بلندگو یا کراس آور رخ می دهد. بنابراین لازم است همواره توجه ویژه ای به ولوم دستگاه داشته باشید.

در هنگام استفاده از آمپلی فایر ولتی کلیه بلندگوهای موجود به صورت موازی نصب می گردند. در این سیستم یک ترانس مچینگ با توان مشخص در مدار بلندگوها مورد استفاده قرار می گیرد. مورد مذکور یکی از مهم ترین نمونه های تفاوت آمپلی فایر اهمی و ولتی است.

 

2- محدودیت مقاومتی؛ دومین تفاوت آمپلی فایر اهمی و ولتی

یکی دیگر از نمونه های تفاوت آمپلی فایر اهمی و ولتی محدودیت مقاومتی می باشد. گفتنی است که بحث مطابقت مقاومت الکتریکی میان بلندگوها و آمپلی فایر یکی از بزرگترین مشکلاتی است که گریبان گیر سیستم های اهمی شده است. اگر اهل سرک کشیدن در علم الکترونیک باشید، حتما می دانید که بستن دو مصرف کننده به صورت موازی بر روی مدار موجب کاهش مقاومت آن ها می شود.

به عنوان مثال اگر دو بلندگوی دارای مقاومت 8 اهم را به صورت موازی به یکدیگر وصل کنیم، مقاومت نهایی حاصل از اتصال آن ها 4 اهمی خواهد بود. در صورتی که تعداد بلندگوها را به 4 بلندگو افزایش دهیم، مقاومت به 2 اهم کاهش پیدا می کند. از سوی دیگر لازم است که دستگاه آمپلی فایر در یک مقاومت معین عمل نماید، از همین رو در سیستم های اهمی با محدودیت در زمینه تعداد بلندگوها رو به رو هستیم.

جالب است بدانید که سیستم های ولتی هیچ محدویتی در زمینه تعداد بلندگوها ندارند و این یکی از مهم ترین نمونه های تفاوت آمپلی فایر اهمی و ولتی است.

3- محدودیت امپدانس؛ سومین تفاوت آمپلی فایر اهمی و ولتی

یکی دیگر از نمونه های تفاوت آمپلی فایر اهمی و ولتی محدودیت امپدانس است. گفتنی است که سیم های رابط با توجه به جنس و میزان خالص بودنشان موجب تحمیل مقداری مقاومت به کل مدار می شوند. در صورت طولانی بودن مسافت سیم کشی، افت توان در سیستم های اهمی قابل لمس خواهد بود.

خواندن  آکوستیک چیست؟( و اهمیت اکوستیک)

به دلیل وجود ترانس مچینگ در سیستم های ولتی مشکل بروز امپدانس در طول سیم کشی رخ نخواهد داد. البته لازم به ذکر است که در این نوع سیستم نیز محدودیت هایی در زمینه طول مسیر سیم کشی وجود دارد که به نسبت سیستم های اهمی چندان زیاد نیست.

سوالات متداول

آمپلی فایر چیست؟

به بیان ساده می توان گفت آمپلی فایر دستگاهی است که موجب افزایش کیفیت صدای خروجی دستگاه شما می شود.

آیا از آمپلی فایر در سیستم صوتی خودرو استفاده میشود؟

بله . استفاده از آمپلی فایرها در سیستم های قدرتمند خودرو نیز رواج دارد.

آمپلی فایر اهمی چیست؟

آمپلی فایرهای اهمی دسته ای از آمپلی فایرها هستند که غالبا در مکان هایی مانند سالن های آمفی تئاتر و کنفرانس که نیازمند کیفیت صدای مطلوب تر یا به اصطلاح صدای گرم هستند، به کار گرفته می شوند.

آمپلی فایر ولتی چیست؟

آمپلی فایرهای ولتی نوع دیگری از آمپلی فایرها هستند که برای استفاده در سیستم های پیجینگ مناسب می باشند. به کارگیری این دسته از آمپلی فایرها در مکان هایی با ابعاد بالا که تعداد بلندگوهای استفاده شده زیاد است، متداول می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *