مقالات

نحوه نصب بلندگو سقفی

بلندگو سقفی

بلندگوهای سقفی به عنوان یک راه حل صوتی دائمی طراحی شده اند که برای سالهای سال صدای عالی ، زیبا و مناسب را برای شما فراهم می کنند. این بلندگو ها در 2 مدل بلندگو سقفی توکار و بلندگو سقفی روکار میباشند. به همین دلیل ضروری است که شما کیفیت بلندگو را به درستی انتخاب کنید و همچنین درباره نحوه نصب آن به درستی تصمیم بگیرید.

برای نصب بلندگوهای سقفی ، باید بتوانید به سیم و کابل بلندگو در پشت دیوارها / سقف ها دسترسی داشته باشید ، و پس از نصب همه چیز ، نمی خواهیم هیچ غافلگیری ناخواسته ای رخ دهد!

بلندگو سقفی

قبل از اینکه بخواهیم نحوه نصب بلندگو سقفی را توضیح دهیم باید به این نکته اشاره کنیم که یک فرد نصاب بلندگو سقفی قبل از شروع به کار باید نکاتی را مد نظر قرار دهد. در ادامه به این نکات اشاره میکنیم.

نکات قبل از نصب بلندگو سقفی

به چند بلندگو سقفی نیاز دارم؟

تعداد بلندگوها بر اساس مساحت فضا و دانش مهندس طراح انتخاب می گردد .یک نکته مهم در مورد بلندگوهای سقفی فروش آن به صورت جفتی می باشد ، با این تصور که قرار است به صورت جفتی و استریو نصب شوند.

بهترین مکان برای قرار دادن بلندگو کجاست؟

بهترین کار این است که اسپیکرها را با فاصله مساوی از هر دیوار، در امتداد طول اتاق قرار دهیم. می دانیم که خیلی از مشتریان ممکن است اتاق های بدقواره ای داشته باشند که همین مسئله باعث می شود درک اینکه کجا برای قرار دادن این اسپیکرها از همه بهتر است برایشان دشوار بشود.

آیا بلندگو سقفی نیاز به پاور (برق) اصلی دارد؟

معمولا بلندگوهای سقفی اسپیکرهای اکتیو نیستند ، این بدین معناست که این بلندگوها آمپلی فایرهای توکار ندارند بلکه برق شان را از کابل اسپیکر می گیرند که از یک آمپلی فایر خارجی می آید. اینکار را می توان با سیم کشی هر اسپیکر سقفی به اتصال دهنده روی آمپلی فایر انجام داد.

خواندن  کاربردهای آمپلی فایرها در صنعت موسیقی

چه کابلی را باید برای  مدل بلندگو سقفی ام استفاده کنم؟

برای بیشتر نصب ها، توصیه ما استفاده از کابل اسپیکر دو هسته ای است. چون این مدل کابل برای اکثر نصب ها استاندارد و مناسب است. اگر سیم خیلی طولانی باشد سیگنال صدا افت کرده و بر کیفیت صدا تاثیر منفی خواهد گذاشت پس باید از کابل با کیفیت و با AWG پایین استفاده شود.

بلندگو سقفی

آیا به باکس مخصوص بلندگو سقفی نیاز دارم؟

باکس پشت اسپیکر را احاطه می کند تا از پخش شدن در فضای خالی سقف جلوگیری کند. یکی دیگر از مزایای باکس اسپیکر این است که این نوع اسپیکرها طوری طراحی شده که حجم صدا را افزایش داده و از نشتی صدا جلوگیری کند.

این یعنی اینکه اگر می خواهید برای مدت زمان طولانی تری صدای موسیقی تان را بالا ببرید، همسایه طبقه بالایتان از دست شما در آسایش خواهد بود! لطفاً برای اینکه بدانید آیا استفاده از باکس های ضد حریق برای اسپیکرهای سقفی تان در ساختمان موردنظر شما لازم است با سازنده یا نصاب خود مشورت کنید. ممکن است به یک کابل اسپیکری ضد حریق نیز نیاز داشته باشید.

آیا بلندگو سقفی را می توان در محیط های با رطوبت بالا مانند آشپزخانه یا حمام نیز نصب کرد؟

بعضی از اسپیکرهای سقفی در مقابل بخار و رطوبت مقاوم هستند، این بدین معناست که این اسپیکرها تا زمانیکه خیس نشوند، در محیط های آشپزخانه ای و حمام کار می کنند.

قطر بلندگو سقفی تا چه حد باید باشد؟

اگر مقدار عمقی که شما در فضای خالی سقف (پشت گچکاری) دارید خیلی کم باشد، گزینه هایی برای اسپیکرهای سقفی فوق باریک وجود دارند. در صورت عدم امکان استفاده از بلندگو های سقفی می توان از بلندگو دیواری یا بلندگو دکوراتیو نیز استفاده کرد.

خواندن  10 تفاوت میکروفون بی سیم و با سیم

بلندگو سقفی

طریقه نصب بلندگو سقفی توکار

برای نصب بلندگوی سقفی توکار ابتدا باید محل نصب بلندگو را مشخص نمایید.ایده ال ترین حالت برای بلندگوها این است که به صورت زوج کار شوند.مثلا 2 عدد (در قطر سالن) یا در 4 گوشه سالن. در کل سعی شود محل بلندگوها به گونه ای تعبیه شود که صدا در کل فضا به صورت یک نواخت پخش شود و فواصل بین آن ها نیز برابر باشد.

حال محل برش سوراخ بلندگو را در محل مورد نظر توسط شابلن موجود در جعبه بلندگو بر روی سقف یا کناف را علامت بزنید. توسط یک تیغه اره، دریل، و یا اره عمود بر این سوراخ را به صورت کامل برش بزنید تا سوراخ قطر بلندگو کاملا از سقف جدا شود.

بلندگو سقفی

اکنون برق اداپتور بلندگو را متصل کنید. (این برق می تواند به صورت مستقیم و یا بعد از کلید باشد)
اگر مستقیم باشد نمی توانید بلندگو را خاموش کنید. پس بهتر است از یک کلید برای برق بلندگو کمک بگیرید تا در مواقع عدم نیاز آن را خاموش کنید.

سپس سوکت اداپتور را به امپلی فایر پشت بلندگو متصل نمایید و بلندگو را در محل خود قرار دهید. حال توسط یک پیچ گوشی 4 پیچی که در 4 گوشه بلندگو تعبیه شده را سفت کنید. (این پیچ ها عموما زیر قاب رویی بلندگو هستند که باید آن را جدا کنید)

با سفت کردن این پیچ ها 4 عدد خار پشت بلندگو قرار دارند که در سقف محکم می شوند و باعث می شود بلندگو در محل خود به صورت ثابت و محکم قرار گیرد. پس از سفت نمودن پیچ ها درب رویی بلندگو را بر روی ان قرار می دهیم.

خواندن  نقش آمپلی فایر در تقویت صدا

بلندگو سقفی

توجه : در صورت وجود بلندگو کمکی باید سیم های آن بلندگو را به خروجی موجود بر روی امپلی فایر نصب کنید سپس بلندگو را جا بزنید.

با وصل برق امپلی فایر روشن شده و می توانید توسط گوشی به ان متصل شوید.و به همین سادگی خودتون در منزل میتونید یک بلندگوی سقفی را نصب کنید.

از مدل های خوب بلندگو سقفی توکار میتوان به بلندگو سقفی جی تی آر مدل JM-610 اشاره کرد.

بلندگو سقفی

طریقه نصب بلندگوی سقفی روکار

برای نصب بلندگو سقفی روکار در ابتدا محیطی که قرار است بلندگو ها در آنجا نصب شود را به خوبی  بررسی کنید. شناسایی و علامت گذاری می کنید. پس از علامت گذاری سوراخ هایی مناسب برای بستن بلندگو به دیوار ایجاد می کنید. در سیستم های روکار سیم ها از روی دیوار های رد می شوند ، با میخ به دیوار ها سفت می شوند و سپس به بلندگو می رسند.

اگر بخواهیم یک مدل از انواع مدل های روکار را مثال بزنیم میتوانیم به مدل بلندگو سقفی باندیران مدل 526 اشاره کنیم.

در ادامه ویدیویی از نحوه نصب بلندگو سقفی را مشاهده میکنیم.

 

جمع بندی

بلندگو سقفی از پر مصرف ترین بلندگوها در سیستم های صوتی می باشد. این بلندگوها جهت پخش موزیک و فایل های صوتی، سیستم صوت پیجینگ، اعلام وضعیت خطر مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر که برای نصب بلندگو سقفی حتما از نیروهای ماهر و مجرب استفاده کنیم. و اگر خودتان میخواهید این کار را انجام دهید حتما آموزش لازم قبل از انجام را ببینید.

1 دیدگاه در “نحوه نصب بلندگو سقفی

  1. babaii گفت:

    سلام
    من میخوام بلندگوی سقفی خریداری کنم دونه ای باید سفارشی بدم یا جفتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *